Thursday, November 4, 2010

Mayday! Mayday!

Mayday! Mayday! Need backup! Need backup!

I'm having a difficult time right now. 6 days ago, it's been raining NON-STOP for 3 days! Right from the day I was on the way home, until November 1st. Ya Allah.......Tak tahu la dugaan apa ni. Sekarang musim final exam. Hujan, sekejap lebat, sekejap renyai-renyai. Mula-mula memang best. Sejuk..Tidur pun sedap. Kipas pun buka slow je. Tapi, akibatnya??? 1 Perlis teruk. Masa aku keluar pergi C-Mart 31 Oktober dalam pukul 3 petang, memang air dah naik tapi tak banjir teruk kecuali dekat area Shell & Petronas. Kawasan lampu isyarat nak masuk ke rumah aku pun dah banjir sikit. Masa tu aku dah agak,
"Kalau hujan berterusan lagi 3,4 jam, memang boleh banjir. "

Hah! Sangkaan aku tepat. Banjir. Air melimpah-limpah dekat kawasan sekolah. So, orang yang duduk dekat kawasan rumah aku dah terperangkap. We stuck in this small place.huhu... Tak boleh nak pergi mana-mana sebab jalan pintu pagar depan UiTM pon banjir & kena tutup juga. Masa tu, memang tak tahu la nak cakap macam mana.

Dengan kedai makan penuh orang. Kedai runcit lagi la penuh orang beli stok makanan. Segala roti & air mineral HABIS. Lagi teruk, bekalan air pun terputus. Aku tak sempat nak tadah air sebab tak jangka jadi macam ni. Masuk hari ini, dah 2 hari takda air. Aku dengar cerita, Kangar lagi teruk. Kawasan padi dekat situ lagi banyak. Rumah kawan aku 5 tingkat, tapi air naik 1 tingkat, jadi rumah tu 4 tingkat. Teruk..teruk... Dah la banjir, air pula takda. Ada ke patut??!! Tapi, semalam air takda lepas pukul 10pagi. Nasib baik aku bangun awal, sempat mandi.hehe. Kalau tak, pergi jawab exam dengan tak mandi.haha..Tapi petang semalam, aku dengan kawan aku pergi kolej mandi dekat sana. Nasib baik ada air. Masa tu rasa lega sangat. Bila air kena badan, bersyukur gila. Air tu 1 rahmat.

Tapi keadaan kelmarin tak seteruk semalam. Pagi tu, hehe. Air cukup untuk basuh muka dan gosok gigi je. Paham-paham jela. Haha.. Sepanjang aku belajar, ni la kali pertama aku keluar hanya dengan cuci muka dan gosok gigi. Mandi minyak wangi jela jawabnya...haha. Dah la aku tak belajar sangat sebab masalah ni. Padahal, aku ade exam petang semalam. Malam kelmarin keluar cari air then ronda-ronda jap menghala ke lampu isyarat tu. Masa tu naik motor dengan housemate. Rumah kawasan lampu isyarat banjir. Air dalam longkang besar mengalir deras.. Risau juga aku masa tu takut banjir makin teruk..Petang semalam lepas exam, aku dengan kawan-kawan ingat nak mandi dekat kolej, tapi tak ada air! Kitaorang pun melilau la nak cari air. Dari 5.30 petang, pukul 9 malam baru aku jumpa air..huhu..Macam ni......

Lepas pergi kolej, hantar kawan ambil motor dia. Then dah pukul 6 lebih, kiteorang pergi makan dulu sebab dari pagi tak makan apa-apa. Then pergi kolej semula. Tapi air takda juga. Balik rumah sebab kawan cakap ada lori yang bawa air tu. Aku pun drift la balik rumah nak ambil baldi. Tapi bila sampai, air dah habis. Kena tunggu tengah malam pula. Then pergi masuk UiTM semula, pergi cari air dekat blok-blok kelas sebab ada yang cakap ada air. Tapi takda juga. Kehulu-kehilir.... Dah macam pelarian. Nampak students lain dengan beg baju masing-masing, tuala...Ha, nak pergi cari air la tu. Kelakar pun ada kan? hahaha....Then, dengar cerita dekat stadium ada air. Tapi bila pergi, diaorang cakap air baru je habis. Ya Allah....Dugaan apa ni...Nasib baik minyak kereta banyak lagi. Then, kitaorang pergi masjid Pauh. Sempat 2orang je mandi, lepas tu kena halau dengan orang masjid. Pakcik tu marah kitaorang.
Dia cakap "Ni bukan tandas awam, ni tandas masjid."
"Tapi ni rumah Allah, bukan rumah pakcik. Lagi pun tengah darurat. Pakcik ni pun, jangan la kerek sangat." aku balas dalam hati.
Nanti kena cop kurang ajar pula..huhu...Kitaorang pun cepat-cepat la keluar. Pergi pula masjid Arau.

"Aish, gelap semacam je... Dengar kata toilet perempuan tak berapa elok"
"Ah! lantak la. Harap-harap toilet ok. Biar la gelap pun, janji dapat mandi."
"Emm jom la kita tengok dulu."
Dialog aku dengan housemate lebih kurang macam tu la...

Aku tak kesah dah satu masjid gelap sebab kawasan tu takda eletrik. Janji ada air, aku dapat mandi. Alhamdulillah....dapat juga mandi. Esok macam mana?? Sampai bila takda air? Itu yang menjadi tanda tanya para pelajar UiTM. Miz Vamp, blogger.hahahaha

Dulu masa takda air dekat rumah, parents yang fikir apa nak buat, mana nak cari air, nak pergi mandi dekat mana...Sekarang, kitaorang kena fikir sendiri, kena handle sendiri. Ni la pengalaman yang pertama. Yang takkan aku lupa sepanjang hidup. Life as a student.

"Dulu mak aku yang tadah air awal-awal."
"Haah, mak aku pun. Brape tong tadah. Tak campur baldi lagi."
"Bijak jugak mak-mak kita ek.."


Some article that I have found: click here

Jiwa kering,
Miz Vamp

No comments: