Sunday, April 10, 2011

Kenapa dia??

Kenapa korang pilih dia? Kaya? Cantik/kacak? Tinggi? Kurus/mantap? Atau sebab si dia baik hati, memahami, pandai melayan...Pendek kata, pilihan korang tu atas sebab luaran atau sebab dalaman? Terpulang pada pandangan individu. Ada yang lebih suka si dia cantik/kacak sedangkang perangai tak macam luaran pun. Ada yang pilih si dia yang poket penuh. Motif? Untuk tolong diri sendiri sara diri. Betul ke?

Biasanya, yang cantik mesti nak yang kacak. Tapi korang sedar tak kecantikan korang tahap mane? Mungkin bagi korang dah cukup cantik. Bagi mata orang lain? Ingat, pandangan setiap orang berbeza.

Macam istilah 'seksi'.
Pandangan 1: Seksi betul perempuan tu pakai baju tanpa lengan dengan mini skirt, kain jarang.
Pandangan 2: Seksi betul perempuan berbaju kurung tu.

Aku rasa, kaum Adam banyak akan pilih Pandangan 1. Sebab dah terang lagi bersuluh.huhu.. Hanya segelintir pilih Pandangan 2. Alasan mereka, yang tak nampak tu lah seksi. Imaginasi lelaki ni macam-macam, hanya Allah yang tahu...Kalau macam tu, kaum hawa nak pakai macam mana nak elak gelaran 'seksi'? Nanti ada yang SEKSA melihat dan dilihat pula..huhu

Okay, ini kisah bukan pasal seksi. berbalik pada asal, kenapa si dia?
Kes 1: Tak kisah la suami orang ke tak, janji kacak dan kaya(PARAH)
Kes 2: Tak kisah la tua dan boroi, janji boleh tanggung hidup aku.(PARAH)
Kes 3: Tak kisah la tak kacak, janji pandai ambil hati aku dan jaga perasaan aku.(Ni kes bercinta dengan bangla kot sampai lari dari keluarga..huhu)

Ada yang pilih si dia sebab si dia banyak bagi duit. Sama ada si dia beri atau korang minta, itu aku tak tahu. Korang punya cerita.kahkahkah...Ada yang tetap pilih si dia walaupun tahu si dia main kayu tiga. Mungkin sebab si dia terlalu kacak untuk dilepaskan atau korang takut tak ada dah yang nak korang?

Ada yang lepas putus, terus cari lain. Ini pun kes kekurangan kasih sayang.Kesian..kesian...Tak boleh hidup tanpa si dia? Habis tu, sebelum jumpa, boleh je hidup..Bernafas jer..Betul tak??? Kalau yang baru lepas putus, omputih cakap,"Take it easy". Tak perlu gopoh-gopoh...Stabilkan hidup sendiri dulu baru stabilkan hidup orang lain.

Bagi yang kekurangan kasih sayang atau terlebih kasih sayang (sampai main kayu tiga), cuba korang fikir. Dah cukup ke kasih sayang korang bagi pada mak ayah? Dah cukup ke korang bagi kasih sayang pada diri sendiri? Lebih penting, dah cukup ke korang bagi kasih sayang pada Yang Maha Esa? Kenapa nak bagi pada yang jauh sedangkan yang terdekat(Allah dan keluarga) dengan korang pun tak dapat kasih sayang yang SEJATI.




Pilihlah si dia yang membawa ke jalan Allah disertai restu ibu bapa. Hindari mereka yang memesongkan anda dari jalan yang benar. Wallahualam...Renung-renungkan...

4 comments:

Ummi said...

Assalamualaikum K.Ngah...waaah entry dia..komaiiinnn...hehehe...Apapun harap anak2 mak semua pandai menilai luaran dan dalaman...wpun x 100%...dan jgn mudah terpedaya dgn janji manis lg SEKSI kan...takut akhirnya nnt SEKSA jiwa sendiri dan kena tanggung akibatnya...huhuu

*Study rajin-rajin ya Kngah..dah nak exam kan...kan...Doa mak selalu mengiringi Kngah yg jauh di sana...agar Kngah sihat2 dan dapat hadapi final semester exam dengan cemerlang....amiiiinnn..

Miss Vamp said...

waalaikumussalam mak...hehe.tbe2 rse mcm nk merapu..=).

haah, 2mggu lg start paper.time kasih atas doa mak..harap k.ngah dapat jawab nnt..^^,

SyerAgh said...

haha pkai baju kurung pun jgn ingt x seksi u~~ rmai gak yang pkai baju kurung sendat..

biasa ah~ setiap org ada demand masing2~ jarang ada mnusia yang pasrah je apa yang diterima, kurang2 ada keinginan.. cuma tahap penerimaan trhadap bnda yang dia dapat bila x diingini je yang berlainan..

apa aku ngarut nie.. main taip

Miss Vamp said...

stuju2..aku pon xpham konsep baju kurung yg sendat..len r kebaya..huhu

erkk aku pon susah nk pham ayat ko.tp pas bc ulang kx n betolkn mane2 tatabhase (cewahhh) baru pham ayt ko.hahah