Monday, May 30, 2011

First Day at Work

Hari ni hari pertama kerja. Hemm macam mana nak cakap ek..Mula-mula 'nervous' juga. At the same time, excited. Nervous sebab tak pernah buat dan tak ada pengalaman dalam bidang ni. Excited sebab memang dah lama nak jadi, tapi tak ada peluang sebelum ni. Apa kerja aku masa cuti ni? hehe.

Aku cuma jadi cikgu tadika. Ok lah tu kan? Dapat juga isi masa lapang.. Dipendekkan cerita, aku kena masuk kerja sebelum 7.30 pagi. Balik dalam pukul 6 petang.


Pagi:
Tunggu budak-budak datang. Sambil tu cuba kurangkan rasa kekok dengan beramah mesra dengan beberapa orang budak. Antara beberapa orang budak yang aku ingat, Shasha, Lokman, Aisyah, Nurin, dan Fatin. Ada lagi la sikit-sikit..Ada budak yang terlebih mesra..huhu. Biasa la tu kan? Ada yang menangis datang tadika, ada yang suruh tolong ikat rambut, ada juga yang bergusti. Then, aku bantu beberapa orang budak membaca buku Bacalah Anakku.

Dalam pukul 10 pagi, berhenti makan pagi. Lepas tu, main cat.haha...Takda laa. Budak-budak ni cat kotak untuk buat tempat letak pensel. Aku tolong ajar macam mana nak cat jer. Budak kecil, tau-tau jelaaa.


Tengah hari:
Lepas main cat, makan tengah hari pula. Degil dan aktif juga budak-budak ni. Pagi-pagi je baik. Lepas pukul 9 pagi, masing-masing dah tunjuk perangai. Ok, lepas makan tengah hari, masa untuk budak-budak ni mandi. Aku tolong tengok diaorang bersiap lepas mandi. Mana nak pakai baju, nak lap badan bagi kering..Macam-macam kerenah.Monkey Emoticon


Petang:
Fardu ain - Aku jadi ustazah jap.heheh..Ajar Iqra' dengan hafalan doa-doa biasa yang senang macam al-Ikhlas, al-Falaq, doa makan... Punya susah nak suruh budak-budak ni duduk diam. Bila orang lain tengah baca, dia sibuk nak baca. Monkey EmoticonsSampai giliran diaorang, tak nak pula baca. Ada yang baca elok, tapi suara hilang. Mulut jer bergerak...Aishhh. Dah macam mana aku nak bagi tahap bacaan diaorang? Monkey IconLepas mengaji, budak-budak ni tidur.

Lama juga. Dari pukul 2 petang sampai lebih kurang 4.30 petang. Masa lapang tu, BOSAN giler! Aku tak tahu nak buat apa. Mengantuk, Monkey Icons tapi nak tidur segan. So, tahan jela..Agak-agak mengantuk, aku bangun jalan-jalan. Kejap duduk dekat dapur, kejap duduk dekat depan..

Bila budak-budak dah bangun, guide diaorang untuk pergi dapur, makan petang. Petang tadi dapat kek Blueberry. Aku pon tolang la suap 'anak-anak' aku. haha..Macam best je.Monkey Icons Yoyo

Lepas semua dah siap makan, aku tolong tengok-tengokkan diaorang. Ada yang bergusti, berborak terlebih, aku tegur la yang mana patut. Pukul 6 petang, aku balik. Ok, tu jer dari 'Teacher Najwa'


Tadi tak teringat nak ambil gambar budak-budak. Tunggu la bila dah mesra lebih nanti..hehe

post signature

3 comments:

NaEl said...

hehe best kannn jd cikgu ?? :)

Ummi said...

Hehheee....morning cikgu Najwa...sonok eh layan bebudak tuh...kena byk2 sabar...sekurang2nya dpt ilmu kesabaran la kat situ kan..Apapun kerja dengan ikhlas eh k.ngah..muaaahhh!

Miss Vamp said...

NaEl : Haah,best..^^, Even xstart mngajar btol2 lgi..

Mak: sronok..even de yg degil xdgr ckp org..mmg jnis xmkn saman.haha..