Friday, July 29, 2011

Big day has Ended

Alhamdulillah segalanya berjalan dengan lancar. The big day has ended. The last minute works have gone. All the early-wake-up will change.hehe...

Hari ni hari perjumpaan ibu bapa dengan cikgu. Sebelum ni pengalaman aku gabra bila cikgu nak me-report dekat Puan Mak dengan Encik Abah pasal aku. (Nasib baik aku baik dulu-dulu..hehe) Tadi aku gabra nak me-report pasal budak-budak pada parents. Pengalaman tuh!

Sebelum hari perjumpaan ni, aku nak cerita sikit pasal projek yang kena buat dengan budak-budak kelas. 2 minggu sebelum ni, sibuk fikir pasal benda apa nak dibuat dengan tema "Warna & Bentuk" untuk budak 4 tahun. Balik rumah, otak dah fikir macam-macam. Mana nak cari masa lagi. Mana nak cari bahan lagi. Idea? Lagi la susah nak cari.


Mula-mula dalam masa seminggu siapkan projek kecil. Tampal-tampal je. Yang aku cerita pasal buat rumah tu (kes rumah tangga). Minggu lepas baru la mula buat projek besar. Projek kecil pun dah macam apa je bila buat dengan budak 4 tahun, ni kan pulak projek besar. Ye dok??

Bahan-bahan? hummm...Mostly, sendiri. Nak harap budak-budak tu? Projek dah siap baru nak bawa. Haiya! Tak kesah la tu. Puas la aku fikir macam mana nak buat dengan kotak segala bagai. Nasib baik buat projek setiap kali lepas makan pagi. Ada 2 jam, cukup la tuu. Tugas budak-budak ni?? Cat je..Tu pun sesetengah je. Benda kecik-kecik yang senang boleh la nak bagi budak yang kureng sikit. Benda besar yang kena guna warna lain-lain, hanya beberapa orang je yang boleh diharap..huhu.

Kalau nak tau, mula-mula aku rasa leceh nak buat semua ni. Tapi bila dah buat, aku pulak yang lebih, ter-over, melampau, gila kuasa dan yang sewaktu dengannya. Konon malas, tapi beria buat.hahahha.Kalau boleh, nak senang kerja, nak je aku cat semua sendiri. Tapi mengenangkan ni projek bersama yang bakal jadi kenangan aku, aku tak la gila kuasa sangat.heheh

Cukup takat tu aku cerita. Gambar, macam biasa, kemudian. ^_^/"

*****************************************************************

Hari perjumpaan tadi? Dari malam semalam aku fikir, mula-mula kalau parents datang nak buat macam mana... Apa nak cakap dengan parents...First parent, dah la si ayah yang datang, ketaq jugak kepala lutut. Tangan pun macam ketar. Gabra campur segan.huhu..Takpe, takpe. Pengalaman tu beb. Bila lagi nak bajet best dengan menjadi cikgu kan? Kahkahkah. So, aku guna la peluang ni.

Diri ni dah la jenis yang tak banyak cakap terutama dengan orang yang tak dikenali, tadi memang tak banyak cakap.huhu...Cakap apa yang perlu je..Takpe, takpe. Boleh dimaafkan sebab first trial. Nasib baik most parents banyak tanya, ada jugak la benda nak aku cakap. Kalau tak, memang senyap macam tengah mengadap cikgu disiplin la jawabnya..

Masa hari yang besar tapi tak berapa besar ni la banyak insiden jadi. Tapi benda ni la yang aku akan kenang nanti..
1- budak nakal terlebih bila parents datang. Mula-mula je baik, bila parents datang, buat-buat tak dengar orang cakap macam telinga tu pi campak kat longkang belakang tadika. Sabor jela..Malas nak marah sangat dah last day ni..huhu

2- Budak menangis sebab bergaduh. Tapi menangisnya macam histeria. Aku yang tengah basuh pinggan ni terkejut. Kalau histeria, aku lempang je dengan pinggan.huahuahua. Rupanya bergaduh. Aku pon dengan baik hati, bawa budak tu pergi bilik belakang. Bukan jadi ustazah bagi air jampi, tapi tolong tenangkan emosi budak yang emosinya dah hilang..

3- Sorak budak perempuan jatuh dari kerusi. Tak payah la aku cerita jatuh macam mana sebab tak sesuai dik non semua. Walaupun hanya kerusi kecik yang budak-budak punya, yang pasti tragedi berdarah berlaku..Sayangnya, aku tak ada di tempat kejadian. Kalau tak, boleh aku main jadi CSI campur doktor-doktor.huhu


Gambar untuk hari ni, lain kali jugak ye?heheh



Nota hari ini: Jadi cikgu tadika sangat mencabar mental dan emosi. Tapi memberi keseronokan disebaliknya.

post signature

No comments: